IV edycja badania czytelników w sieci - wyniki IV edycja badania czytelników w sieci

Za nami IV edycja badania czytelników w sieci organizowanego przez Lubimy Czytać i Polską Izbę Książki. Z przesłanych opinii wyłonił się obraz tego, jak my, Polacy, czytamy w dobie pandemii. Możemy się z niego dowiedzieć wielu interesujących rzeczy. Jak koronawirusowa rzeczywistość wpłynęła na nasze wybory czytelnicze? Kupujemy teraz więcej, czy mniej książek? Jaką alternatywną formę podania literatury preferujemy: audiobooki czy e-booki? I jaki gatunek najbardziej trafia w nasze polskie gusta.

IV edycja badania czytelników w sieci

IV edycja badania czytelników w sieci

IV edycja badania czytelników w sieci odbyła się w dniach od 8 do 22 kwietnia. Izabela Sadowska, prezes zarządu lubimyczytać.pl., w ten sposób zapowiedziała całą akcję:

W tegorocznej ankiecie znalazły się pytania między innymi dotyczące liczby przeczytanych książek, źródeł ich pozyskiwania, pytamy też o to, z kim rozmawiamy o książkach oraz czy i jak trudna sytuacja pandemiczna wpłynęła na preferencje oraz wybory czytelnicze. Liczymy na to, że tak jak w latach ubiegłych swoimi spostrzeżeniami podzieli się liczne grono czytelników. Aktualne badanie będzie też zamknięciem pięciolecia, bowiem pierwsza ankieta została przygotowana dokładnie 5 lat temu. Dzięki analizie z całego okresu będziemy mogli szerzej spojrzeć na rynek czytelnictwa w latach 2016-2021.

W internetowej ankiecie udział wzięło 16 766 czytelników. Poznajmy zatem wyniki badania, które skupiło się na zmianach zachowań czytelników w dobie pandemii. Zaprezentowane zostały one 12 maja podczas rozmowy online, która odbyła w ramach Wirtualnych Targów Książki BookTarg. Udział w dyskusji wzięli: Sonia Draga (prezes Polskiej Izby Książki oraz Wydawnictwa Sonia Draga), Izabela Sadowska (prezes lubimyczytać.pl) oraz dr Paweł Kuczyński (socjolog, wykładowca Collegium Civitas w Warszawie).

IV edycja badania czytelników w sieci – wyniki

  • 96% ankietowanych przy wyborze lektury kieruje się własnymi zainteresowaniami, 51% recenzjami innych czytelników, natomiast ceną tylko 23%,
  • 69% badanych deklaruje, że czytanie miało zdecydowany wpływ na ich życie,
  • w dobie cyfryzacji nadal dominującą formą nośnika tekstu jest forma papierowa, która wygrywa z audiobookami i e-bookami,
  • 27% ankietowanych w ciągu minionych 12 miesięcy przeczytało od 21 do 50 książek drukowanych,
  • 13 % ankietowanych przeczytało od 21 do 50 e-booków,
  • 4% ankietowanych odsłuchało tle samo audiobooków, najczęściej w ramach abonamentu,
  • 94% ankietowany zadeklarowało, że w czasie pandemii książka stała się dla nich sposobem na oderwanie się od codzienności, ucieczką od zgiełku i relaks, a 62% badanych dzięki książkom doskonali język, mowę i słownictwo,
  • 46% bardzo często rozmawia z innymi o książkach, a an swoich rozmówców w 86% procentach wybierają przyjaciół i znajomych, w 70% rodzinę, a zaledwie w 4% księgarzy,
  • 77% kupionych książek pochodzi z księgarni internetowych, natomiast tradycyjne niezależne księgarnie z nowymi książkami mogły liczyć jedynie na zainteresowanie 12% kupujących,
  • 22% badanych wydało na książki drukowane od 301 do 500 zł, a 11% powyżej 1000 zł,
  • w czasie pandemii miłośnicy książek chętniej sięgali po kryminały, literaturę piękną współczesną i literaturę faktu,

Chcesz zobaczyć pełne wyniki badań? Zajrzyj do prezentacji w formie PDF:

>> Zobacz wyniki IV edycji badania czytelników w sieci <<

Zobacz także: