Pomysły MEN na popularyzację czytelnictwa
Ministerstwo Edukacji Narodowej postanowiło zabrać się za promowanie czytelnictwa wśród uczniów i wystartowało z dwoma ciekawymi akcjami, dotyczącymi książek marzeń oraz nowego kanonu lektur szkolnych.
Jednym z głównych problemów dotyczących nauczania języka polskiego jest kanon lektur szkolnych, który zarówno dla wielu uczniów, jaki i wychowawców wydaje się być przestarzały i nieciekawy. MEN kilkukrotnie wychodziło naprzeciw oczekiwaniom młodych ludzi i podejmowało próby uwspółcześniania zakresu obowiązkowych tytułów. Takim ukłonem w stronę przede wszystkim najmłodszych dzieci było dopuszczenie, np. „Hobbita” Tolkiena, „Charliego i Fabryki czekolady” Dahla czy „Opowieści z Narnii” Lewisa oraz pozostawienie nauczycielowi większej swobody w doborze innych książek.
Okazało się jednak, że MEN nie jest do końca zadowolone z wyborów niektórych nauczycieli:
To, co obecnie czytają uczniowie podstawówek, nie sprawdza się. Wybierane przez część nauczycieli książki nie rozbudzają ciekawości ucznia, opisują nieznaną dziecku rzeczywistość sprzed kilkudziesięciu lat. Efekt? Nasze nastolatki nie czytają.
Ministerstwo postanowiło więc stworzyć ankietę „Wybierzmy wspólnie lektury najmłodszym uczniom”, w której każdy może przedstawić własne propozycje tytułów książek, które jego zdaniem powinny znaleźć się w kanonie lektur szkolnych. Celem akcji jest wyłonienie tych najciekawszych, mających szansę rozbudzić w dzieciach pasję do czytania.
Ale obowiązkowe lektury to nie wszystko. MEN postanowiło na nieco mniejszą skalę zająć się również książkami czytanymi dla przyjemności i pod koniec listopada ogłosiło konkurs „Książki naszych marzeń”, którego celem jest popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Zadaniem uczniów jest stworzenie listy 50 wymarzonych książek i nagranie dwuminutowego filmiku, w którym przekonaliby jury, że to właśnie ich szkoła powinna wygrać podane tytuły. W konkursie mogą brać udział szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne, a w każdej z tych kategorii zostanie rozlosowana trójka laureatów.
Co myślicie o pomysłach MEN-u?