„Czytelnicy w sieci” – wyniki badania Lubimyczytac.pl i Polskiej Izby Książki
Jesteście ciekawi, jak czytamy? Zerknijcie zatem na wyniki V edycji badania „Czytelnicy w sieci”, które od 2016 roku organizuje serwis internetowy Lubimyczytac.pl we współpracy z Polską Izbą Książki. W tej największej ankiecie w skali kraju przeprowadzonej w dniach 1-14 kwietnia udział wzięło prawie 14 tysięcy internautów! Na jej podstawie możemy poznać czytelnicze zwyczaje i gusta Polaków. Dowiedzieć się na przykład jak dużo książek czytamy i skąd je pozyskujemy, a także czy i jak korzystamy z księgarń sieciowych i niesieciowych.
„Czytelnicy w sieci” – Lubimyczytac.pl i PIK analizują, jak czytają Polacy
Większość biorących udział w badaniu „Czytelnicy w sieci” to kobiety, które stanowiły aż 78% całej grupy. Respondenci mieli przeważnie osoby w przedziale wiekowym od 24 do 34 lat. Co drugi ankietowany to ma wykształcenie wyższe, a co trzeci mieszka w dużym mieście. Czym się kierują, wybierając książki? Przeważnie swoimi zainteresowaniami i co ciekawa, sama lektura im nie wystarcza. Chętnie rozmawiają o przeczytanych tytułach z przyjaciółmi, członkami rodziny, a w co trzecim wypadku – ze znajomymi z pracy. Co ciekawe, to księgarze wybierani są najrzadziej na partnerów do dyskusji o książkach. Ponad połowa badanych uważa, że książki mają znaczący wpływ na ich życie, m.in. dlatego, że pozwalają im się zrelaksować i oderwać od codzienności.
Ile czytają Polacy i jak pozyskują książki?
Czytelnicy w sieci ujawnili, że najczęściej czytamy od dwóch do czterech lektur miesięcznie. 1/4 ankietowanych przeczytała od 21 do 50 książek w ciągu 12 miesięcy. Wychodzi na to, że czytamy od 1,75 do 4,1 książki miesięcznie. Cieszy fakt, że jedynie 3% ankietowanych przyznało, że w ciągu ostatniego roku nie przeczytało ani jednej pozycji. Oprócz tego aż 32% użytkowników nie przeczytało w ciągu ostatniego roku żadnego e-booka. Ponad 12% przeczytało między 21 a 50 e-booków, 11% – między 11 a 20, ponad 10% – między 2 a 3. Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się audiobooki – ponad 53% użytkowników nie wysłuchało żadnego w ciągu ostatniego roku, tylko lekko ponad 11% ankietowanych odsłuchało 2 – 3 tytuły.
Skąd czytelnicy biorą książki? Nikogo pewnie nie zdziwi fakt, że na pierwszym miejscu są księgarnie internetowe. Wybrało je ponad 58% respondentów. Niewiele mniej, bo 49% wybiera sieciową księgarnię stacjonarną. Co z bibliotekami? 43 % badanych nadal z nich korzysta!
Księgarnie sieciowe i niesieciowe w centrum zainteresowania Lubimyczytac.pl i PIK
Ważnym punktem tegorocznej edycji badania jest problematyka księgarń niesieciowych. Zaciekawiło nas, jak ankietowani postrzegają rolę małych, lokalnych księgarń stacjonarnych. Czy czytelnicy dostrzegają ich kulturotwórczą rolę? Czy chcą robić w nich zakupy książkowe i czy zależy im na tym, by księgarnie przetrwały trudne dla nich czasy? Wspólnie chcieliśmy znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Sonia Draga, prezeska Polskiej Izby Książki
Z badania „Czytelnicy w sieci” wiemy, że ponad 48% ankietowanych odwiedza jedną lub dwie niesieciowe księgarnie kilka razy rocznie. 22% nie jest w stanie określić, jak często, natomiast prawie 17% deklaruje, że bywa tam raz bądź dwa razy w miesiącu. Tylko niecałe 4% badanych udaje się do księgarni raz w tygodniu lub częściej. Ponad 7% jest gościem księgarni tylko raz w roku. 40% zachodzi do stacjonarnych księgarni niesieciowych celu zakupu książki drukowanej. 26% wybiera się tam, by przejrzeć lekturę i potem zamówić ją przez internet, a 19% tam odbiera swoje zamówienie złożone w sieci. 39% respondentów w ciągu minionego roku nie zajrzało do takiej księgarni ani razu.
To wcale nie znaczy, że stacjonarne księgarnie sieciowe są wybierane częściej, bo kilka razy w roku wybrało je nieco ponad 45% ankietowanych, a ponad 26% – raz lub dwa razy w miesiącu. Tylko 8% udało się takiej księgarni raz w tygodniu lub częściej. Czy wpływ na to ma odległość miejsca zamieszkania do księgarni? W okolicy 40% respondentów znajduje się więcej niż jedna księgarnia sieciowa. Więcej niż jedną niesieciową w pobliżu ma zaledwie 23% badanych. Co więcej, przy zakupie książki drukowanej aż 76% z nich nie wybiera księgarni stacjonarnej za względu na markę.
„Czytelnicy w sieci” wolą księgarnie internetowe
W badaniu pojawiła się również prośba o porównanie księgarni stacjonarnej z internetową i ocenę, która z nich jest lepsza. Z analizy odpowiedzi wiadomo, że triumfują księgarnie internetowe. Według ankietowanych oferują one lepszą cenę, większy komfort zakupów, szerszy wybór książek oraz lepszy dostęp do informacji o nowych książkach i zapowiedziach i są bardziej ekologiczne. Księgarnie stacjonarne natomiast oferują krótszy czas realizacji zamówienia/zakupu.
Ile wydajemy miesięcznie na książki?
Ta kwota to średnio kilkadziesiąt złotych na miesiąc. 22% respondentów na książki drukowane (inne niż podręczniki) wydało w ciągu roku od 301 do 500 zł, czyli od 25 do 41 zł miesięcznie. Powyżej 1000 zł w ciągu minionego roku zapłaciło 13% ankietowanych, a 6% nie wydało ani złotówki. Inaczej to wygląda w przypadku e-booków. 53% badanych nie kupiło ani jednego. Co piąty przeznaczył na nie 150 zł, a tylko jeden 1% powyżej 1000 zł. W przypadku audiobooków jest jeszcze mniej kolorowo. Bo aż ponad 73% respondentów nie wydało na nie ani grosza, ponad 15% – 150 zł, a tylko 0,3% powyżej 1000 zł.
A Wy, jakie pieniążki wydajecie na książki? 😉
***
Pełny raport z badania „Czytelnicy w sieci” znajdziecie pod tym linkiem.
Czytaj także: